Życie sakramentalne

Aby załatwić sprawnie formalności przeczytaj:

2018-11-21


Intencje mszalne
Sakrament Chrztu św.
I Komunia św.
Sakrament bierzmowania
Sakrament małżeństwa
Sakrament chorych
Pogrzeb
 
Intencje mszalne 
 
Intencje Mszalne zamawiamy w Kancelarii Parafialnej lub drogą mailową. Ofiarę można złożyć na konto przesyłając potwierdzenie na mail parafii. W tytule przelewu należy wpisć datę i godz. zamówionej Mszy św.

Należy te intencje traktować jako szczególną prośbę do Pana Boga, dlatego warto podawać imię i nazwisko solenizantów, jubilatów, itp. Dla nas księży jest to czytelny znak i łatwiej składać życzenia. 
 
 
Chrzest święty 
 
(por. Kodeks Prawa Kanonicznego kan. 849-878)

W naszej parafii udzielamy tego sakramentu w pierwszą niedzielę miesiąca o godz. 11.30. Nauka dla rodziców i rodziców chrzestnych: odbywa się w sobotę poprzedzającą niedzielę Chrztu Św. o godz. 17.00 w małym kościele. Na chrzcie powinni być obecni rodzice dziecka, chrzestni,  jak również cała rodzina, a także krewni, przyjaciele, sąsiedzi i inni parafianie. Najbardziej stosownym dniem do udzielania Chrztu Świętego jest niedziela. 
Kto może być chrzestnym dla dziecka? Chrzestnymi mogą być takie osoby, które przyjęły sakrament chrztu, Eucharystii, bierzmowania, są osobami praktykującymi, które swym życiem religijnym mogą dać przykład dziecku. Rodzice chrzestnis spoza parafii dostarczają zaświadczenie, iż mogą być rodzicami chrzestnymi. Takie zaświadczenie wydaje parafia zamieszkania. Wymagany wiek - ukończone 16 lat.
Dokumenty do zgłoszenia dziecka do Chrztu Św. Zgłaszając dziecko do chrztu w kancelarii parafialnej należy przynieść dowód tożsamości (najlepiej Dowód Osobisty) jak również Akt Urodzenia dziecka.. Kancelaria parafialna wypełnia "Formularz zgłoszenia chrztu dziecka" - należy mieć również spisane dane osobowe rodziców chrzestnych (adresy zamieszkania, daty urodzenia, daty ślubu kościelnego).
Jak przygotować się do Chrztu Św.? Rodzice jak i chrzestni dziecka powinni wziąć udział w nauce dla rodziców i rodziców chrzestnych. W naszej parafii ma ona miejsce w sobotę poprzedzającą niedzielę chrztu dziecka o godz. 17.00. Natomiast okazja do spowiedzi św. jest we wszystkie piątki od godz. 17.00, oraz 30 minut przed każdą Mszą świętą. Do chrztu należy przynieść świecę oraz białą szatę.

Po udzieleniu sakramentu Chrztu Św. dziecko zostaje wpisane do księgi parafialnej. Od tej chwili będą tam wpisywane wszystkie ważniejsze adnotacje np. o zawarciu ślubu. Dobrze jest pamiętać, w którym kościele dziecko zostało ochrzczone. Jeżeli o chrzest dla dziecka proszą rodzice, którzy są w sytuacji nieregularnej będą proszeni o dodatkową rozmowę z duszpasterzem.
 
I Komunia Święta 

Terminy I KomuniI św.       
2025 Szkoła Jak Dom 10.maj 13:00
  SP33 11.maj 11:30
  SP33 11.maj 13:30
2026 Szkoła Jak Dom 09.maj 13:00
  SP33 10.maj 11:30
  SP33 10.maj 13:30

 Przygotowanie stawia przed dziećmi oraz ich rodzicami następujące wymagania:

v     Obecność na katechezie w szkole
v     Znajomość katechizmu i materiału zgodnie z programem nauczania w zakresie klasy III
v     Obecność na Mszy św. niedzielnej i świątecznej
v     Obecność na Mszy św. szkolnej.
v     Rodzice dzieci zobowiązani są do udziału w katechezach i spotkaniach modlitewnych organizowanych dla nich.

“Te Deum” na Mszach

  1. Jubileusze Małżeńskie:
    1. 25 lat oraz Komunia św. pod dwoma postaciami.
    2. 50 lat (i później co 5 lat) oraz Komunia św. pod dwoma postaciami.
  2. Urodzinowe: 50 lat i później co 10 lat. 
  3. Małżeństwa: 30, 35, 40, 45 lat - Komunia św. pod dwoma postaciami.

Jeśli ktoś z różnych powodów nie chce przyjmować Komunii św. pod obiema postaciami, prosimy przed Mszą dać znać do zakrystii.
 
Sakrament bierzmowania 
PONIŻSZE WSKAZANIA ZOSTANĄ NIEBAWE UAKTUALNIONE 

Zgodnie  ze Wskazaniami Konferencji Episkopatu Polski  przygotowanie do przyjęcia bierzmowania trwa trzy lata. Jest prowadzone tylko przy parafii (nie w szkole). Uczniowie kl. VI, którzy chcą przystąpić do bierzmowania zapisują się na pierwszy rok przygotowania, wypełniając deklarację z podanymi zobowiązaniami - głównie uczestnictwo w niedzielnej Mszy św. i miesięcznej  spowiedzi. Rodzice podpisują oświadczenie, że zapoznali się z zobowiązaniami dziecka i dołożą wszelkich starań, żeby zobowiązania te były sumiennie wypełniane. Kandydaci otrzymują Indeks, w którym ksiądz lub animator potwierdza podpisem obecność na Eucharystii i spowiedzi. Jeżeli ktoś uczestniczy we Mszy św. czy spowiedzi poza swoją parafią to prosi o podpis księdza w tamtejszym kościele. Drugi rok przygotowania trwa przez okres kl. VII. W rzecim roku przygotowania (kl. VIII) tworzy się grupy kandydatów, którzy pod kierunkiem animatora mają raz w miesiącu spotkanie formacyjne i uczestniczą w wyznaczonym czasie w Eucharystii. Sakrament bierzmowania jest sakramentem dojrzałości chrześcijańskiej. Okres trzech lat przygotowania powiniem być czasem wzrastania w wierze, aby w pełni świadomie, odpowiedzialnie i przede wszystkim z wiarą przyjąć bierzmowanie. 

 
Sakrament małżeństwa 
 
W której parafii załatwiać formalności małżeńskie?
W parafii narzeczonej lub narzeczonego. W innej parafii po uzyskaniu zezwolenia na spisanie protokołu lub o tzw. licencję.

Kiedy zgłosić się w kancelarii parafialnej?
Najpóźniej trzy miesiące przed datą ślubu aby spisać protokół przedmałżeński. Na to spotkanie należy umówić się z Proboszczem (najlepiej drogą mailową).

Dokumenty potrzebne są do zawarcia małżeństwa

  • Akt Chrztu świętego (ważny 6 m-cy)
  • świadectwo ukończenia katechizacji w zakresie szkoły ponadpodstawowej
  • dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający tożsamość
  • zaświadczenie potwierdzające udział w naukach przedślubnych i Poradni Życia Rodzinnego
  • Dokument z USC. Albo Akt zawarcia małżeństwa z Urzędu Stanu Cywilnego jeżeli nupturienci mają już ślub cywilny. Albo dokument z USC "Zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa".

Nauki przedmałżeńskie
Polecamy zapisy na nauki przez stronę:

lub

CO PO ROZWODZIE?

Zapewne nieraz zadajecie sobie pytanie o stosunek Kościoła do osób po rozwodzie. Mamy świadomość, że jest to delikatna sprawa, o której nie raz wstydzicie się porozmawiać. Jako duszpasterze chcielibyśmy podejść do każdej sytuacji indywidualnie i przede wszystkim Was nie oceniać. Nie da się kogoś wstawić w sztywne ramy i zaszufladkować, dlatego poniżej chcemy Wam przedstawić nauczanie Kościoła w tej kwestii.

NIEROZERWALNOŚĆ MAŁŻEŃSTWA W PIŚMIE ŚW.

«Dlatego to mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją i łączy się ze swą żoną tak ściśle, że stają się jednym ciałem». Rdz 2, 24

«Czy nie czytaliście, że Stwórca od początku stworzył ich jako mężczyznę i kobietę? I rzekł [Jezus]: Dlatego opuści człowiek ojca i matkę i złączy się ze swoją żoną, i będą oboje jednym ciałem. A tak już nie są dwoje, lecz jedno ciało. Co więc Bóg złączył, niech człowiek nie rozdziela» Mt 19, 4-6

«Każdy, kto oddala swoją żonę, a bierze inną, popełnia cudzołóstwo; i kto oddaloną przez męża bierze za żonę, popełnia cudzołóstwo» Łk 16, 18

«Czyż nie jest wam wiadomo, bracia – mówię przecież do tych, co Prawo znają – że Prawo ma moc nad człowiekiem, dopóki on żyje? Podobnie też i kobieta zamężna, na mocy Prawa, związana jest ze swoim mężem, jak długo on żyje. Gdy jednak mąż umrze, traci nad nią moc prawo męża. Dlatego to uchodzić będzie za cudzołożną, jeśli za życia swego męża współżyje z innym mężczyzną. Jeśli jednak umrze jej mąż, wolna jest od tego prawa, tak iż nie jest cudzołożną, współżyjąc
z innym mężczyzną». Rz 7, 1-3

«Dlatego opuści człowiek ojca i matkę, a połączy się z żoną swoją, i będą dwoje jednym ciałem. Tajemnica to wielka, a ja mówię: w odniesieniu do Chrystusa i do Kościoła. W końcu więc niechaj także każdy z was tak miłuje swą żonę jak siebie samego! A żona niechaj się odnosi ze czcią do swojego męża! »  Ef 5, 32

KODEKS PRAWA KANONICZNEGO

WĘZEŁ MAŁŻEŃSKI

W Kodeksie Prawa Kanonicznego nie ma stwierdzenia: rozwód, tylko pojawia się pojęcie nieważności małżeństwa. Rozwód odnosi się do małżeństwa cywilnego. W prawie cywilnym, jeżeli nastąpił rozwód, to małżeństwo przestaje istnieć w momencie rozwodu. W prawie kościelnym nieważność małżeństwa oznacza, że małżeństwo sakramentalne nigdy nie zaistniało (było nieważnie zawarte). Dlatego w kościele istnieje proces o stwierdzenie nieważności. Gdyby ktoś miał wątpliwość co do ważności swojego małżeństwa prosimy o kontakt z duszpasterzami (patrz kanony 1055; 1056; 1083-1104). Taki proces przeprowadza sąd biskupi. Gdy on orzecze nieważność zawartego wcześniej małżeństwa w kościele, wówczas taka osoba może zawrzeć związek sakramentalny.

Rożne sytuacje i stanowisko Kościoła:

1.Wolne związki

Istnieją bez żadnej uznanej publicznie więzi instytucjonalnej, ani cywilnej, ani religijnej.  Zdarza się, że niekiedy ta sytuacja jest niemal wymuszona przez trudne sytuacje ekonomiczne, kulturowe i religijne. Są i tacy, którzy pogardzają, kontestują i odrzucają  instytucję rodziny albo też wyłącznie poszukują przyjemności. Czasem jest to zupełna nieświadomość, krańcowe ubóstwo lub niedojrzałość psychiczna.

Ważne jest poznanie oddzielnie takich sytuacji oraz ich przyczyn. Potrzebne jest również  taktowne rozmawianie z szacunkiem, ażeby przez cierpliwe oświecanie i pełne miłości upominanie oraz chrześcijańskie świadectwo ułatwić im drogę do uregulowania sytuacji.

2. Katolicy złączeni tylko ślubem cywilnym

Chociaż osoby te trzeba traktować z wielką miłością i zainteresować je życiem wspólnot kościelnych, to jednak, niestety, pasterze Kościoła nie mogą ich dopuścić do sakramentów. Papież Franciszek dodaje, że niekiedy związek cywilny jest drogą, etapem do małżeństwa sakramentalnego. Potwierdza to praktyka duszpasterska

3. Żyjący w separacji i rozwiedzieni, którzy nie zawarli nowego związku

Wspólnota kościelna powinna w szczególny sposób wspomagać  okazywać mu szacunek, solidarność, zrozumienie, a także pomóc mu w praktykowaniu przebaczenia, wymaganego przez miłość chrześcijańską oraz pomóc utrzymać gotowość do ewentualnego podjęcia na nowo poprzedniego życia małżeńskiego.

Nie należy tu czynić żadnych trudności w dopuszczeniu do sakramentów.

3. Rozwiedzieni, którzy zawarli nowy związek

Duszpasterze mają obowiązek rozeznania sytuacji. Zachodzi bowiem różnica pomiędzy tymi, którzy

  • szczerze usiłowali ocalić pierwsze małżeństwo i zostali całkiem niesprawiedliwie porzuceni
  • z własnej, ciężkiej winy zniszczyli ważne kanonicznie małżeństwo.
  • zawarli nowy związek ze względu na wychowanie dzieci, często  w sumieniu subiektywnie pewni, że poprzednie małżeństwo, zniszczone  w sposób nieodwracalny, nigdy nie było ważne.

Papież wzywa gorąco pasterzy i całą wspólnotę wiernych do okazania pomocy rozwiedzionym, do podejmowania z troskliwą miłością starań o to, by nie czuli się oni odłączeni od Kościoła. Mogą, a nawet powinni, jako ochrzczeni uczestniczyć w życiu Kościoła. Niech będą zachęcani do:

  • słuchania Słowa Bożego,
  • uczęszczania na Mszę świętą,
  • wytrwania w modlitwie,
  • pomnażania dzieł miłości
  • inicjatyw wspólnoty na rzecz sprawiedliwości,
  • wychowywania dzieci w wierze chrześcijańskiej,
  • pielęgnowania ducha i czynów pokutnych, ażeby wypraszali sobie u Boga łaskę.

Kościół jednak na nowo potwierdza swoją praktykę, opartą na Piśmie Świętym, niedopuszczania do komunii eucharystycznej rozwiedzionych, którzy zawarli ponowny związek małżeński.

Dopuszczenie ich do Eucharystii wprowadzałoby wiernych w błąd lub powodowałoby zamęt co do nauki Kościoła o nierozerwalności małżeństwa.

Kościół dysponuje solidną refleksją na temat uwarunkowań i okoliczności łagodzących. Dlatego nie można już powiedzieć, że wszyscy, którzy są w sytuacji tak zwanej »nieregularnej«, żyją w stanie grzechu śmiertelnego, pozbawieni łaski uświęcającej (por. papież Franciszek Amoris Laetitia 301 i 305). 

Kościół z ufnością wierzy, że ci nawet, którzy oddalili się od przykazania pańskiego  i do tej pory żyją w takim stanie, mogą otrzymać od Boga łaskę nawrócenia  i zbawienia, jeżeli wytrwają w modlitwie, pokucie i miłości.

Pojawiają się wśród wiernych pary żyjące wiele lat w związku cywilnym lub bez niego. Niekiedy przez poczucie wstydu i lęk przed opinią (tzw. „co ludzie powiedzą”), nie zawierają związku sakramentalnego, chociaż tego pragną i nie mają żadnych przeszkód wynikających z prawa kościelnego. Jest możliwość, aby zawrzeć małżeństwo sakramentalne dyskretnie. To znaczy, że nie będziemy tego faktu publikowali w intencjach, stronie parafii, biuletynie itp. Można wtedy uzyskać zwolnienie z zapowiedzi,  a samą liturgię sakramentu małżeństwa można sprawować po jakiejś Mszy wieczornej (lub o innej porze) przy zamkniętych drzwiach kościoła. Natomiast, gdy osoby są już w podeszłym wieku lub są ku temu uzasadnione przyczyny, można zawrzeć tylko ślub kościelny bez sutków cywilno-prawnych.

Mamy świadomość, że powyższy tekst jest zaproszeniem do refleksji i nie wyczerpuje wszystkich przypadków. Jako duszpasterze jesteśmy otwarci na wszelkie pytania i wątpliwości zadawane przez Was. Zapraszamy do rozmowy z nami oraz kontaktu przez maila lub fanpage na Fecebook’u.

 
Sakrament chorych 

Odwiedziny chorych i starszych wiekiem Parafian odbywają się zasadniczo w pierwszą sobotę miesiąca od godz. 8:00. 

Jak zaprosić kapłana do chorego? Można to uczynić telefonicznie,w kancelarii lub zakrystii.

Co trzeba przygotować na wizytę kapłana z Najświętszym Sakramentem?

  • stół nakryty obrusem,
  • świece i krzyż.

  
Pogrzeb chrześcijański 
 
Dla spełnienia formalnych wymogów pogrzebu chrześcijańskiego zmarły powinien być naszym parafianinem. Jeżeli  pogrzeb, według woli zmarłego lub rodziny, ma się odbyć poza swoją  parafią potrzebne jest zezwolenie proboszcza miejsca zamieszkania zmarłego na odprawienie ceremonii pogrzebowej. Należy przy ustalaniu daty i godziny pogrzebu, przynieść ze sobą  Akt zgonu. W trakcie przyjmowania zgłoszenia pogrzebu, duszpasterz zanotuje w kartotece parafialnej oraz księdze zmarłych fakt śmierci parafianina.

Liturgia pogrzebu składa się z trzech części:

  1. w kaplicy cmentarnej,
  2. Mszy św. (może odbyć się w innym czasie i miejscu),
  3. modlitw nad grobem.

Te trzy części mogą być ze względu na okoliczności zmienione.

Niekiedy proponuje się tą zwykłą formę pogrzebu, tzn. bez Mszy św. np. gdy, ktoś ewidentnie nie chodził do kościoła i nie chciał mieć z nim nic wspólnego. Nie może mieć katolickiego pogrzebu apostata..

Życie parafii

nd pn wt śr cz pt sb

31

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Dzisiaj: 28.04.2024